Viden til dig
Her på siden, finder du et udsnit af nyttige oplysninger, som vi håber du kan få glæde af. Det kunne være du søger offentlig tilskud til fodindlæg eller andet.
Der kan være mange informationer og viden, som er betydningsfulde i et behandlingsforløb, hvor kroppen har behov for hjælpemidler/produkter til behandling og forebyggelse. Hvis du er i tvivl, må du endelig ringe til os, vi er parate til at svare på dine spørgsmål.
Tilskud
Kan jeg få tilskud?
Hvis du har behov for kropsbårne hjælpemidler og er i tvivl om, hvorvidt du kan få økonomisk tilskud til hjælpemidlet, findes der en lovgivning om hjælpemidler og forbrugsgoder, som din bopælskommune skal handle efter. Dine behandlere vil ofte kunne hjælpe dig med rådgivning om din sag, som offentlig tilskud til fodindlæg.
Hovedlinjerne i Lov efter social service paragraf 112
I henhold til § 112, stk. 1, i lov om social service skal kommunalbestyrelsen yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet
- i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,
- i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet, eller
- er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
Har din bopælskommune ikke indgået en leverandøraftale, kan du selv vælge leverandør. Støtten ydes til hjælpemidlet efter regning, dog højst med et beløb der svarer til prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Nogle af hjælpemidlerne der er omfattet af serviceloven, har din bopælskommune måske indgået en leverandøraftale om efter reglerne om offentlige udbud og indkøb. Tilskud bliver ydet til at anskaffe det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Det vil betyde, at din bopælskommune har indgået en aftale med en leverandør, som de henviser borgerne til. Ofte vil det også fremgå i teksten på din bevilling.
§ 6. Efter § 112, stk. 3, i lov om social service kan ansøgeren vælge leverandør af hjælpemidler, jf. dog stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen har indgået en leverandøraftale, og ansøgeren ønsker at benytte en anden leverandør end den, som kommunalbestyrelsen har indgået leverandøraftale med, indkøber ansøgeren selv hjælpemidlet og får udgifterne hertil refunderet, dog højst med et beløb svarende til den pris, kommunen kunne have erhvervet hjælpemidlet til hos sin leverandør. Har kommunalbestyrelsen ikke indgået leverandøraftale, kan ansøgeren vælge leverandør, og støtten ydes efter regning, dog højst med et beløb svarende til prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Papirarbejdet
”Papirarbejdet” ansøgning og økonomisk tilskud
Som borger i Danmark skal du selv søge om at få en bevilling til hjælpemidlet hos din bopælskommune. Ansøgningen skal laves elektronisk på borger.dk. Alle relevante oplysninger fra behandlere skal medsendes. Når kommunen har behandlet din sag (behandlingstiden kan variere en del), vil du modtage en bevilling på hjælpemidlet og informationer om aftaler.
Hvis du er i tvivl om proceduren, eller måske synes du, at den er uoverskuelig og vanskelig, vil vi meget gerne hjælpe dig og besvare dine spørgsmål. Vi har meget erfaring i procedurerne, og vi får dagligt mange henvendelser fra borgere, som har behov for støtte og hjælp i hele forløbet. Vi samarbejder med kommunerne og behandlere om mange forskellige typer af hjælpemidler.
–
For læger:
Hvor skal jeg gå hen?
Hvor skal jeg gå hen? – kan jeg frit vælge bandagist?
Der er frit leverandørvalg ifølge den danske lovgivning. Det vil sige, at du selv vælger leverandør, når du har modtaget bevillingen, også selvom kommunen har indgået en leverandør aftale.
Der kan i nogle tilfælde blive tale om lidt egenbetaling, hvis du vælger at bruge en anden leverandør, end den din kommune har indgået aftale med.
Det vil dog betyde, at du kan fortsætte med det velkendte produkt, som du tidligere har anvendt. Ofte er det forbundet med tryghed, når produktet er velkendt, fordi effekten og kvaliteten er til at stole på.
Hvis du vælger os, står vi klar til at besvare alle dine spørgsmål og hjælpe dig med dine ønsker. Du er meget velkommen i alle vores afdelinger – valget er dit.
Frit valg
Frit valg af hjælpemidler (Socialstyrelsen)
Kommunen yder støtte til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel. Kommunen kan også beslutte, at hjælpemidlet skal leveres af en bestemt leverandør.
Borgeren har dog med visse undtagelse ret til frit valg af alle typer af hjælpemidler. Det betyder, at hvis borgeren ikke ønsker at benytte kommunens leverandør, kan man selv vælge leverandør af hjælpemidlet.
Det er også muligt for borgeren at vælge et dyrere hjælpemiddel end det, som kommunen vil yde støtte til, men borgeren skal selv betale en eventuel prisdifference.
Offentlige udbud
Offentlige udbud på kropsbårne hjælpemidler
Hjælpemidler, som for kommunerne eller regionerne indebærer et større samlet beløb, kan komme i udbud ifølge loven om offentlige udbud. Det kan betyde, at din bopælskommune har indgået et samarbejde med andre kommuner om at udbyde en gruppe af hjælpemidler for at opnå bedre indkøbsbetingelser. Leverandørerne har efterfølgende mulighed for at byde på produktgrupperne efter et sæt direktiver, love og regler. På den måde vil kommunerne opnå den bedst mulige aftale/pris i en tidsperiode.
Det kan betyde, at kommunerne i bevillingerne til borgerne henviser til den leverandør, som de har indgået en aftale med vedrørende tilskud til det produkt, som ansøgningen drejer sig om.
Det er ifølge lovgivningen en betingelse for at få bevilget et hjælpemiddel, at hjælpemidlet i væsentlig grad kan afhjælpe borgerens nedsatte funktionsevne eller kan lette den daglige tilværelse i hjemmet. Der kan også ydes støtte, hvis hjælpemidlet er nødvendigt for, at borgeren kan udøve et erhverv.
Udbudsloven gælder for alle offentlige myndigheder og for offentligretlige organer. Loven fastlægger procedurer for en række offentlige indkøb. Procedurereglerne vedrører bl.a. udvælgelse af leverandører, tilbudsvurdering og kontraktdeling.
Pjecer
Brugervejledninger
Videoer
Anlæggelse af bandage
Anlæggelse af armbandage
Klargøring af benbandage